چرا باید در محوطه سازی از نوار جدا کننده استفاده کنیم؟

yparandian

همواره نبود جدا کننده در محوطه سازی باعث خراب شدن محوطه های کشت و بی نظمی در لبه ها بعد از رشد و تکثیر گیاهان می شود .

از طرفی بدلیل عوض شدن شرایط اقلیم  و کم آبی ، کنترل اب کشاورزی و تامین خاک یک مساله اساسی محسوب میشود و این مشکل مفاهیم جدیدی بنام طراحی فضای سبز خشک را بوجود اورده که این مفاهیم و تغییر رویکرد ابزارهای جدید نیاز دارد .

یکی دیگر ازمسائل مهم در منظرسازی ثبیت طرحهای پیچیده میباشد ، هنرمندی طرحی را در فصل کاشت گل طراحی میکند ، کاشت صورت میپذیرد و در فصلی کوتاهی این طرح از بین میرود از طرفی امکان کاشت چندین گونه گیاهی کنار هم و ایجاد طرح مورد نظر در فضای سبز هم از دیگر مزایای نوارهای جدا کننده می باشد .

در بعضی از مکانها مانند زیر پلها که نور و فضای مناسب وجود ندارد. ابزاری جهت تثبیت طرح لازم است و این نوارها نه تنها برای جدا کردن گیاهان بلکه برای تفکیک سنگریزها از نظر سایز و رنگ قابل اجرا می باشد .

بدلیل انعطاف بالای این نوارها گویی مدادی در دست طراح  است و به راحتی می تواند ایده خودرا در بوم نقاشی که همان زمین پروژه می باشد پیاده سازی کند . از طرفی بومی سازی طرحها یکی از  که دغدغه های طراحان و معماران ایرانی است .

از قابلیت دیگر این جداکننده نورپردازی اسان است ، ما دربرخی موارد احتیاج داریم حاشیه طرحها با نور غیر مستقیم روشن گردد ، در این پروژه ها همزمان با یک تیر دو نشان را میزنیم .

یکی از کاربردهای مهم این جداکننده ها ، قسمتی از محوطه را توسط ان می توانیم شیب بندی کنیم  ، ما گاها اگر بخواهیم خاک توسط اب شسته نشود  ، باغچه پشتی را بالاتر میزنیم و توسط دیوایدر جدا میکنیم و شیب را به نزدیک صفر به بخش خارج بخش کشاورزی برد.

لازم به ذکر است که جنس جدا کننده هم در نظم فضای سبز نقش بسزایی دارد ، بعضا جدا کننده ها خود دچار شکستگی شده و باز هم باعث عدم هماهنگی ظاهری در محوطه می شوند.

در برخی دیگر از مواقع جنس فلزی یا چوبی جدا کننده باعث خطراتی مثل لبه های تیز و ضربه گیر نبودن آن است و بعضی از جداکننده ها هم  انعطاف مطلوبی را برای کار دارا نیست . از دیگر فاکتورهای جدا کننده فضای سبز که به کیفیت آن کمک می کند طول عمر مناسب و مصون بودن از تجزیه پذیری است.

جدا کننده های محوطه سازی مالچ و سنگ را در جای خود حفظ می کند و همچنین محوطه کاشت را محفوظ نگه می دارند ، تمام لبه های چمن سه عملکرد اساسی را انجام می دهند:

مرز بین چمن و بستر باغ را تمیز می کنند ، مانعی در برابر علف های مهاجم و ریشه های علف های هرز ایجاد می کنند و مالچ را در بستر نگه می دارند. جداکننده ها باعث میشوند ، لبه های چمن شما جذاب باشد.

 

عوامل موثر در انتخاب جداکننده :

  • بودجه

نوار جداکننده باغچه آهنی و سایر محصولات فلزی زیبا به نظر می رسند اما قیمت این مدل  نوار جداکننده فضای سبز شاید کمی گران به نظر برسد . باغ شما ممکن است با موادی ارزان‌تر مانند با سنگ‌های طبیعی هم به همان اندازه زیبا به نظر برسد. مواد بازیافتی نیز به خوبی عمل می کنند. آجرهای قدیمی یا کاشی های کف سرامیکی را که از یک خانه قدیمی یا پروژه نوسازی بازیافت شده اند هم میتواندد انتخاب خوبی باشند  .

 

  • تحمل شرایط آب و هوایی

اگر به دنبال محصولات با کیفیتی باشید که آب و هوای محلی شما را تحمل کند. نوار جداکننده باغچه چوبی در مناطق  بارانی مستعد پوسیدگی هستند، در عوض  بیشتر سنگ‌ها – به‌ویژه سنگ‌های محلی -گزینه  بسیار جذابتری به نظر می‌رسند و تقریباً در همه شرایط آب و هوایی مقاومت می‌کنند، اما خرید سنگها ، حمل و نقل و چیدمان آن می‌تواند گران باشد. علاوه بر این، از نوارجداکننده های پایه شیمیائی  برای باغ‌های دارای گیاهان خوراکی اجتناب کنید. این نوع جدا کننده ها سموم را به داخل خاک نفوذ می دهند و می توانند باغات سبزیجات یا گیاهان شما را آلوده کنند.

  • انتخاب لبه های چمن

افزودن نوار جداکننده فضای سبز به منظره ، اغلب بخشی جدایی ناپذیر از تکمیل طراحی باغ شما است و موادی که برای جداسازی انتخاب  می کنید ممکن است ظاهر نهایی را به شدت تغییر دهند.

این جداکننده ها جنسهای مختلفی دارندکه در ادامه بررسی می نمایم:

 

  • فلز

اگر به دنبال یک گزینه نوار جداکننده شیک هستید که متناسب با طراحی چمن و منظره باشد، فلز گزینه خوبی است . لبه های فلزی که معمولاً از آلومینیوم یا فولاد ساخته می شوند، ظاهری ساده و ظریف دارند که به خوبی با یک چمن مدرن هماهنگ می شود. فقط رنگ قسمت بالای نوار جداکننده فلزی را  رنگی را انتخاب کنید که به راحتی با زمین اطراف ترکیب شود. خم شدن این جداکننده ها نیز آسان است .

لبه های فلزی بسیار بادوام هستند، بنابراین لازم نیست نگران تعویض مکرر آن باشید. برای کمترین تعمیر و نگهداری، آلومینیوم را انتخاب کنید زیرا زنگ نمی‌زند.

  • جداکننده های چوبی

جداکننده باغچه چوبی، کنتراست جذابی با شن ایجاد می‌کند و می‌توانید چوب‌ها را رنگ آمیزی کنید تا با بقیه منظره خود مطابقت داشته باشد. با این حال، لبه های چوبی با راهروهایی که نسبتاً مستقیم هستند، بهترین منظره  را ایجاد میکنند  ولی طراحی  منحنی ها در ان بسیار دشوار است. یک نوار جداکننده در امتداد طول ایجاد کنید یا الوارها را از پایین به بالا ببرید تا با رسیدن به بالای راهرو، ارتفاع لبه افزایش یابد. نوار جداکننده باغچه چوبی محصولی همه کاره و مقرون به صرفه است اما بعلت پوسیدگی در طول زمان  نیاز به تعویض دارد. بتن و آجر دوام بسیار زیادی نسبت به چوب  دارند و می توان آنها را برای هر سبک باغی تطبیق داد، اما نصب آنها گرانتر و پر زحمت تر است. فلز به ویژه آلومینیوم ضد زنگ یکی از بادوام ترین مواد است اما همچنین یکی از گران ترین محصولات است. نوار جداکننده فضای سبز فلزی در صورت عدم نصب صحیح ممکن است به تجهیزات چمن زنی آسیب جدی وارد کند.

  • نکات مهم جداکننده چوبی

چوب، مانند چوب قرمز، ظاهری نرم‌تر و طبیعی‌تر از مواد مصنوعی به باغ می‌دهد. شما می توانید هر نوع چوب، از جمله کنده یا چوب را بچینید. اگرچه چوب ممکن است برای یک سطح تمیز در زمین نصب شود یا به سادگی به عنوان یک حاشیه برجسته برای ترسیم بصری مناطق مختلف باغ استفاده شود، این ماده آلی ماندگاری طولانی ندارد. چوب با گذشت زمان پوسیده و خراب می شود. برای جذابیت بصری باید از چوب استفاده کرد. ضایعات چوب یا چوبی که از درختان خود خرد کرده اید، روشی مقرون به صرفه برای نوار جداکننده فضای سبز فراهم می کند. با این حال، شما باید به طور مکرر این مواد نوار جداکننده را جایگزین کنید.

  • بتن

بتن  دائمی ترین ماده ای است که به عنوان نوار جداکننده استفاده می شود. اگر به یک مانع محکم نیاز دارید و جز ان دسته از کسانی هستید که  از زیبایی شناسی مینیمالیستی را میپسندید ، این گزینه  ایده آل است. ولی، بتن  ظاهری صنعتی به پروژه می دهد که ممکن است احساس گرمی و مصرف خانگی  را در باغچه خانه از بین ببرد. با این حال، بتن بسیار بادوام، ماندگار و کمتر از سایر مواد در اثر چمن زنی آسیب می بیند. در کل نوار جداکننده باغچه بتنی مکمل چمنزار و منظره  است. بسیار بادوام است و معمولاً به نگهداری کمتری نسبت به سایر انواع جداکننده ها  نیاز دارد. جداکننده های بتنی چمن زنی را آسان تر می کند زیرا سطح صافی ایجاد میکنند  که می توانید ماشین چمن زنی را روی آن بغلتانید. اگر می‌خواهید نوار جداکننده فضای سبز شما با منظره‌تان ترکیب شود، می‌توانید بتن را با رنگ های معدنی طیف گرمی که با بقیه قسمت‌های حیاط هماهنگ است، رنگ آمیزی کنید . جداکننده های  بتنی پیش ساخته همچنین می تواند با طراحی منظره معاصر کار کند ولی شکل پذیری و انعطاف ندارند و جمع اوری و تغییر طرح در این لبه ها بسیار مشکل است و بازیافت سختی دارند.

 

  • لاستیک های بازیافتی

لبه ها معمولاً به صورت نوارهایی هستند که طراحی ساده ای دارند بنابراین با طراحی منظره معاصر مناسب هستند. در حالی که لبه اغلب به رنگ مشکی است، می توانید آن را قهوه ای نیز پیدا کنید تا با خاک و مالچ اطراف ترکیب شود. مانند فلز و پلاستیک، نوار جداکننده فضای سبز بازیافتی برای نواحی منحنی بسیار خوب عمل می کند زیرا خم شدن و کشش آسان است. همچنین آسان‌ترین نصب را ارائه می‌دهد، زیرا نیازی به حفاری ندارید – شما به سادگی لبه‌ها را در اطراف تخت‌های باغ یا چمن خود قرار می‌دهید.

 

  • جداکننده های آجری

جداکننده باغچه آجری در امتداد راهروی شما نه تنها سنگریزه را نگه می دارد، بلکه اگر رنگی را انتخاب کنید که با رنگ کناره  شما مطابقت داشته باشد یا مکمل باشد، می تواند مسیر ورودی خانه را به نمای بیرونی خانه شما متصل کند.

  • حاشیه های بتنی یا سنگفرش

سنگفرش های بتنی در طیف وسیعی از رنگ ها، شکل ها و اندازه ها موجود هستند، بنابراین می توانید لبه راهروی خود را طوری سفارشی کنید که با طراحی چشم انداز شما مطابقت داشته باشد. همچنین می‌توانید سنگ‌فرش‌هایی را پیدا کنید که با نقش‌هایی طراحی  شده‌اند که  جذابیت بصری را به متریال لبه‌های خود اضافه کنید. گزینه دیگر این است که حاشیه های بتنی در امتداد لبه راهروی شما به صورت درجا ریخته شود. حاشیه ها نوعی نوار جداکننده فضای سبز محکمی را ایجاد می کنند که در برابر تغییرات  مقاومت زیاد می کنند و می توانند سال ها دوام بیاورند.

  • سنگ طبیعی

صاحبان خانه هنگام انتخاب سنگ طبیعی به عنوان نوار جداکننده باغچه برای راهروهای شنی طیف وسیعی از گزینه ها را دارند. به عنوان مثال، لبه‌های سنگفرش‌راه، جذابیت سنتی ایجاد می‌کنند، در حالی که صخره‌های رودخانه‌ای بزرگ و انباشته می‌توانند برای محیط‌های معاصر و سنتی مناسب باشند. یک سنگ سخت و بادوام مانند گرانیت را انتخاب کنید که در رنگ‌هایی از خاکستری و سیاه تا صورتی و خرمایی وجود دارد.

آجرها و سنگ ها به دلیل استحکام و تاثیر بصری دلپذیرشان ارزشمند هستند. سنگ ها که به صورت ارگانیک روی هم قرار می گیرند، رویکردی نرم از نظر بصری نوار جداکننده ارائه می دهند. هنگامی که در زمین قرار می گیرند و ملات می شوند، به عنوان یک مانع عمل می کنند. آجرها و سنگ‌های شل برای طرح‌های منظره در حال تکامل ایده‌آل هستند، زیرا به راحتی دوباره در جای خود قرار می‌گیرند.

  • لاستیک، پلاستیک و پلی وینیل

لاستیک برای استفاده در اطراف تخت های باغ و به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از پخش شدن چمن از یک قسمت از چشم انداز به قسمت دیگر مناسب است. پلاستیک و پلی وینیل نسخه های ارزان تری از لاستیک را ارائه می دهند و ممکن است سریعتر فرسوده شوند.

درجدول زیر انواع دیگر جداکننده را موردنقد وبررسی قرار میدهیم :

 

این محصول متشکل از یک لوله پلی اتیلنی در قسمت فوقانی است که وظیفه آب رسانی را دارد ( می توان به آن قطره چکان آبیاری و شیر ضد شوره و آبپاش وصل نمود ) و یک صفحه کنگره ای پلی اتیلنی که برای استقرار در زمین و جداسازی خاک به کار می رود ، طراحی شده است . نمای سطح مقطع صفحه بعد که شامل یک لبه گرد و یک لبه کنگره ای در سر دیگر می باشد ، ساختار محصول را نشان داده است . قسمت کنگره ای را طوری در زمین قرار می دهند که قسمت گرد برروی سطح زمین قرار بگیرد و قسمت کنگره ای از عبور و رشد گیاه داخل خاکهای نامناسب جلوگیری کند . این لوله ها بسیار مقاوم بوده و برای همه نوع آب و هوا به ویژه آب و هوای گرم و خشک طراحی شده است . جداکننده های سفید این  لبه های جداسازی شده شما را در طول شب با نور ملایم LED روشن می کند و بر زیبایی محوطه و مسیر هایی که احتیاج به راهنما در طول شب دارند بیش از پیش می افزاید. نور  این جدا کننده در رنگهای مختلف قابل اجرا میباشد.

 

مهد پلاست 1 ،2 و 3 با داشتن جنس پلی اتیلن دارای انعطاف بوده و باداشتن کنگره در قسمت زیرین خود در جای کارگذاری شده تثبیت می شود ، همچنین فاقد لبه تیز بوده و دارای خاصیت ارتجاعی درمقابل ضربه است. همانطور که می دانید پلی اتیلن دارای طول عمر مناسبی است و ما توانسته ایم با لطف خدا و دانش روز پلی اتیلن را در مقابل اشعه ماورای بنفش مقاوم کنیم و از همه نظر بهترین کیفیت محصول را فراهم آوریم.

  • کاربرد محصول:
  • این محصول برای جداسازی فیزیکی میان علفزار ، پوشش زمین و مالچ ( شن ، چوب یا کاه ) از زمینی که در آن کشت درخت  یا گیاه مورد نظرصورت می گیرد به کار می رود .
  • در عین حال  می توان آبیاری کنترل شده گیاهان را به صورت قطره ای یا بارانی را با این وسیله انجام داد و از ورود ریشه های مزاحم از زیر خاک به داخل محوطه کشت شده جلوگیری کرد.
  • محصول مهد پایپ 2 علاوه بر مزایای فوق قابلیت انتقال نور را نیز دارد.

  • مشکلات قابل حل با مهد پایپ:

– صرفه جویی در زمان پیرایش و علف کنی باغچه

– نگهداری دقیق مالچ در مکانی که به آن تعلق دارد.

–  ایجاد خط چمن زنی و اصلاح حاشیه صاف و مرتب

–  ایجاد مانعی در مقابل ریشه های پیش رونده چمن به درون بستر گلها

–  با هزینه ای جزئی، ارزش افزوده قابل توجهی را به منظره باغچه شما میبخشد.

–  گل ها و بوته های باغچه را به طرز متمایزی نمایش میدهد

–  لبه گذاری روشی بسیار ساده و کارآمد برای خلق فضاهای مرتب با اشکال صاف و منحنی است

–  بین ساختمان و بقیه منظره های حیاط یا باغهای کامل و از یکدیگر مجزا میشود.

 

–  رنگ تیره  محصول مهد پایپ باعث دفع میکرو -ارگانیسم ها میشود

– امکان تفکیک انواع گونه های گیاهی از جمله ریزمی (که به آب کمی نیاز دارند) و پیازی

– آبیاری قابل تفکیک به تناسب نیاز هر گونه گیاهی