معماری منظر

وزیری

طراحی کاشت یا معماری منظر یک فرآیند هنری و علمی می باشد.به بیانی دیگر معماری منظر،هنر تبدیل طرح وترکیب آن با نیاز های محیط،استقرار صحیح و نگهداری کامل و مطلوب است.

نکته ای که حائز اهمیت است،این است که منظر و بنا مانند قطب های آهن ربا در تضاد وتکامل یکدیگر هستند،بنابراین منظر به تنهایی سازنده یک مکان نیست بلکه سازنده ی حس مکان است و در طراحی کاشت حس مکان اهمیت به سزائی دارد.وجود پس زمینه ای گاه مصنوعی(به وسیله معماری منظر)وگاه به شکل ارگانیک،می تواند محیطی آرام و دل نشین به وجود آورد.

مسئله ای که در این زمینه اهمیت دارد،کاربرد سایت می باشد.زیرا با توجه به محیط طراحی ها می توانند نقشه های کالج گونه،خطی،شبکه ای و… داشته باشند و معماری منظر در کنار این نقشه ها می تواند طرح های متفاوتی داشته باشد.

بافت ها و طرح ها نیز در محوطه از طریق طراحی منظر می توانند با سایر المان های سایت مانند ساختمان ، استخر،آلاچیق ایجاد تضاد یا یکپارچگی (با توجه به طراحی)نموده و مناظری زیبا و چشمگیر خلق کنند.

لازم به ذکر است اگر در طراحی ها از عناصری همچون درخت ها استفاده شود،چون درخت ها در بستر زمان بالغ می شوند،در نسل اول امکان بهره وری کامل از آنها وجود ندارد و نیازمند نگهداری طولانی مدت هستند،که به حس مسئولیت،هزینه و صرف وقت نیاز است.

معماری منظر و تاثیر ان بر روان

مصالح،ساخت وساز و هزینه های عملیاتی نیز برای طرح های پیچیده نیاز به بودجه سنگینی دارند.بنابراین میزان بودجه یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر طراحی منظر می باشد.

مسئله ی دیگری که از اهمیت ویژه ای برخوردار است،

 

کاهش آلودگی های زیست محیطی ضمن توسعه ی فضای سبز می باشد.

 

برای این آلودگی ها تعریف های متفاوتی وجود دارد.با این حال مشکل عمده ای که وجود دارد، توافق بر سر یک تعریف واحد است.برخی استفاده از موادی همچون کودهای شیمیایی و آفت کش ها را در صورتی که اثر مورد انتظار را از خود نشان دهند،جایز می دانند اما تعدادی دیگر از صاحب نظران کلا استفاده از مواد این چنینی را رد کرده و عامل آلودگی محیط زیست به شمار می آورند.

از طرف دیگر تمایز بین آلاینده انسانی و منابع آلاینده طبیعی(مانند آتشفشان ها.در صورت فعال بودن و فوران،در بدترین حالت برخی از آتشفشان ها می توانند فاجعه‌بار باشند. صدای انفجار آنها در سرتاسر جهان شنیده خواهد شد، آسمان تیره شده و باران سیاه خواهد بارید و زمین در شرایطی همچون زمستانی هسته‌ای قرار خواهد گرفت) موجب اختلاف و بحث است.

با این حال نظر میلر می تواند تعریف جامع و کاملی باشد:

 

هرگونه تغییر در ویژگی های هوا،آب،خاک و مواد غذایی که اثر نامطلوبی بر سلامت محیط زیست ، فعالیت های بشر و سایر جانداران داشته باشد،آلودگی نامیده می شود.

 

با در نظر گرفتن تعریف آلودگی،در طراحی ها استفاده از مواد با کیفیت و با دوام،زیست تخریب پذیر و بومی سازی شده،توصیه می شود.چرا که در این صورت می توان به بالاترین درصد بهره وری از محیط و در عین حال کمترین تاثیر منفی بر محیط زیست دست پیدا کرد.

 

طراحی کافی نیست

بعد از طراحی و اقداماتی مانند آماده سازی سایت جهت کاشتن گیاهان،نگهداری اولیه از منظر آغاز می شود.آبیاری،دفع بیماری ها و حشرات،هرس کردن و کوددهی از سری اصول نگهداری اولیه می باشند.اهمیت این عمل آنجایی مشخص می شود که

 

یک منظر بدون نگهداری ماهرانه به سرعت از بین می رود.

 نگهداری ماهرانه نیز نیازمند مصالح و ادواتی می باشد که چنانچه حفظ و مراقبت از محیط زیست هم در نظر گرفته شود،می توان اطمینان داشت در کوتاه مدت،منظری پایدار و زیبا و در بلند مدت،زمینی امن وپایا ، در اختیار داشت.

از سری مصالح مورد نیاز برای نگهداری و مراقبت از گیاهان،جدا کننده ها می باشند.

مالچ و سنگ را در جای خود حفظ می کنند و محوطه کاشت را محفوظ نگه داشته و با استفاده از آنها می توان نمایی متفاوت به طراحی ها داد.

مزایای استفاده از نوار جدا کننده

جدا کننده ها موجب جلوگیری از رویش و تکثیر نا منظم گیاهان می شوند.علاوه بر این در صورت استفاده از نوع مناسب جدا کننده خطرات و مشکلاتی مانند شکستگی ، لبه های تیز و عدم هماهنگی ظاهری ، ضربه گیر نبودن و.. از نظم و زیبایی فضای سبز دور  خواهند بود.

هم چنین عدم تجزیه پذیری و منعطف بودن از دیگر شاخصه های یک نوار جدا کننده مناسب می باشد.

در کلان شهر ها طراحی های فضای سبز اهمیت به سزایی دارد.در این راستا جهت رویش و رشد گیاهان مطابق استاندارد های طراح و جهت تطابق بیشتر با طرح،نوار های جدا کننده می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

در اماکنی که امکان تامین بستر مناسب رشد گیاهان وجود ندارد یا عملی سخت است،استفاده از جدا کننده ها می تواند بسیار مفید باشد.

 

سرزمین سبز پرندیان،تولیدکننده انحصاری نوارهای جداکننده یا دیوایدرها در پاسخ به نیاز گسترده ی جامعه معماری و فضای سبز،جهت اجرای بی نقص طراحی ها و رشد صحیح گیاهان اقدام به بومی سازی دیوایدرها کرده است.

انواع جدا کننده

مواد تشکیل دهنده جدا کننده ها بسیار متنوع می باشد.

چوب ها انعطاف پذیری مطلوبی ندارند و به نگهداری زیادی احتیاج دارند اما از آنجایی که چوب از عناصر فضای سبز است،برای بیننده جذاب به نظر رسیده و هارمونی زیبا ومناسبی با محوطه ایجاد می کند.

هم چنین اگر هدف استفاده از جدا کننده چوبی ظاهری ارگانیک و طبیعی باشد، برای جلوه ی بهتر می‌توان از تنه‌ی درختان قدیمی برای جداسازی استفاده کرد.هم چنین می توان با تراشیدن تنه درخت به آن شکل داد.

فلزات نیز به ویژه آلومینیوم ،به دلیل زنگ   نزدن انتخاب مناسبی هستند و با طراحی های  مدرنیته به خوبی هماهنگ می شوند.اما فلزات  می توانند تیز،برنده و گران باشند.

از اساس در معماری سنگ فرش به منظور جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان به کار   می رود.سنگ فرش ها نیز درکنار دوام بالا و چشم نواز بودن،هزینه سنگین و نصب دشواری دارند.

جدا کننده های بتنی به دلیل ظاهر ساده و با دوام بیشتر برای طرح های صنعتی به کار می روند.این جدا کننده ها جزء با دوام ترین ها هستند و امکان تخریب و پوسیدگی کمی دارند.در ادامه این ویژگی جداکننده های بتنی زیست سازگاری و بازیافت پذیری کمتری دارند.

جدا کننده های آجری ،سنگ های طبیعی،پلاستیکی،لاستیکی و…. نیز موجود هستند که با توجه به نیاز و سلیقه می توان از آنها استفاده کرد.

در صورت علاقه فارغ از نوع جدا کننده می توان با استفاده از رنگ های صنعتی ،طرح های دلپذیرتری به وجود آورد و یا در صورت تمایل به کاهش هزینه ها از مواد تقلیدی مانند وینیل استفاده کرد.

نوارهای جداکننده پلی اتیلن در عین انعطاف پذیر بودن و دارابودن خاصیت ارتجاعی، دوام و استحکام بالایی دارند.پلی اتیلن یک پلیمر زیست تخریب پذیر بوده و رایج ترین پلاستیکی است که مورد استفاده قرار گرفته است.این پلیمر با شرایط آب و هوایی مختلف مخصوصا آب و هوای گرم وخشک به خوبی کنار می آید.

به لطف خدا و با استفاده از دانش روز،سرزمین سبز پرندیان توانسته جدا کننده های پلی اتیلنی را در مقابل اشعه هایUV  مقاوم سازی کند.

این جدا کننده ها در مدل مهدپایپ 1 مشکی ،علاوه بر نشان دادن اثر مورد انتظار،قابلیت اتصال قطره چکان و شیر ضد شوره را داشته و در عین حال نگهدارنده ی کنگره در قسمت پایین آن در محل کاشت،به خوبی مستقر می شود.

چراغ یا لامپ ها از سری وسایل ساخته شده توسط انسان ها هستند و در معماری منظر علاوه بر روشنایی جهت نور پردازی مصنوعی و زیبا سازی سایت نیز به کار

می روند.

جداکننده های %100 قابل بازیافت پلی اتیلنی مهد پایپ 2 سفید نیز با درک این موضوع قابلیت عبور رنگ های مختلف با نور ملایم  LEDرا داشته و می توان از آنها جهت چشمگیر تر شدن محوطه و هم چنین راهنمای مسیر استفاده کرد.

 

برخی از افراد به استفاده از عناصر و المان هایی به جز گیاهان علاقه ای نداشته و در عین حال تمایل به داشتن باغچه ای زیبا دارند.

پیشنهاد ما برای این دسته از افراد دوستدار گیاهان،جدا کننده های مخفی و نامرئی مهدپایپ 3 می باشد.لازم به ذکر است اگرچه این جدا کننده ها مخفی هستند اما مرز هایی تمیز و منظم ایجاد کرده و در صورت نیاز به انحنا و یا زاویه در اجرای طرح های پیچیده ،می توان با استفاده از حرارت شکل های گوناگونی را به وجود آورد.

گاهی انتخاب بین مخفی و نامرئی بودن و دارا بودن قابلیت عبورنور جدا کننده ها سخت است.

جدا کننده های سارینا پیور علاوه بر اینکه مرزبندی های مخفی،مستحکم و دقیقی ارائه می کند،قابلیت عبور نور LED را نیز دارد.

این محصول برای طراحی های کلاسیک بسیار مناسب است.

  • خم ها با زوایای کوچک:

برای خم هایی که از حد معمول بیشتر هستند ، لازم است که از داخل هم چندین برش کنار هم به وسیله اره ایجاد کنیم تا دایره یا خم مورد نظر درست شود.

  • اتصال دو لوله

جهت اتصال دو قطعه لوله جدا کننده لازم است از یک قطعه لوله ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتری پلی اتیلنی نمره ۲۰ استفاده کنیم، لوله را بین دو قطعه نوار جدا کننده  قرار می دهیم و قسمت انتهایی  را پس از سوراخ کردن توسط مفتول و یا بست پلاستیکی به هم وصل می نماییم.

  • اتصال جدا کننده در زوایای کمتر از ۹۰ درجه

در زاویه هایی که نیاز به برش های خاص تری دارند تا جدا کننده دقیقا طبق طرح اجرا گردد،دو قطعه برش خورده پس از سوراخ کردن قسمت پایینی آنها توسط سیم مفتول به هم وصل می شوند و در نتیجه زاویه مورد نظر حاصل می شود.

هرچه زاویه کوچکتر و تیز تر باشد،برش باید طولانی تر و با دقت تر انجام شود.

از سری پروژه های برتر این کمپانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از مهد پایپ 1 مشکی در اصفهان

مهد پایپ 1 مشکی در اصفهان

استفاده از مهد پایپ 2 سفید در تبریز

مهد پایپ 2 سفید در تبریز

استفاده از مهدپایپ 1 مشکی در دانشگاه صنعتی شریف تهران

مهدپایپ 1 مشکی در دانشگاه صنعتی شریف تهران

استفاده از مهد پایپ 1 مشکی در دانشکده رازی کرمانشاه

مهد پایپ 1 مشکی در دانشکده رازی کرمانشاه

منابع :

1-کتاب آلودگی محیط زیست:آب،خاک وهوا.چاپ ششم

نویسنده: مهندس مجید عرفان منش..دکتر مجید افیونی

2-کتاب طراحی کاشت منظر:رویکردی حرفه ای به طراحی باغ

نویسنده: نانسی لشچینسکی

ترجمه: دکتر محسن کافی..مهندس مهدی خان سفید

3-کتاب اصول طراحی معماری و منظر دانشگاه(با نگاهی به تجارب کهن و

نوین ایران).چاپ دوم

ترجمه و تالیف:محمد باقری..حمیدرضا عظمتی

4-مقاله پژوهشی طراحی پارک اکولوژیک:گامی در راستای پایداری زیست

محیطی شهرها(مطالعه موردی:ارتفاعات جنوب غربی مشهد)

نویسنده:سپیده موحد..حسنعلی لقایی..فرح حبیب

5-سایت های اینترنتی